آدرس کانال تلگرام موسسه @iihsep



شرايط و ويژگي‎هاي انساني در ايمن‎سازي راه‎ها به کار برده شود
تاریخ ارسال : 1394/3/27

مديرکل دفتر ايمني و حريم سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‎اي گفت: در مقطع کنوني لازم است که فاکتورها، شرايط و ويژگي‎هاي انساني در ايمن‎سازي راه‎ها به کار برده شود.

به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان به نقل از روابط عمومي اداره‌کل راه و شهرسازي استان گلستان، مهران قرباني در جلسه شوراي راهداري راه و شهرسازي گلستان با بيان اينکه در مقطع کنوني لازم است که فاکتورها، شرايط و ويژگي‎هاي انساني در ايمن‎سازي راه‎ها به کار برده شود، اظهار کرد: بازديدهاي ميداني نشان داده است که در مشکلات موجود ايمني راه‎ها، پررنگ ديدن فاکتورها و وي‍ژگي‎هاي انساني، کار ايمن‎سازي راه‎ها را بهتر پيش مي‎برد.

به گفته قرباني، در مقطع کنوني با توجه به قانون رسيدگي به تخلفات مصوب سال 1389 و تغييرات آيين‎نامه‎اي کشور و مباحث رسانه‎اي، شرايط خاصي در ايمن‌سازي راه‎ها وجود دارد که کار را، متفاوت و سخت‎تر کرده است.

وي با بيان اينکه ايمني راه‎ها از دو سه سال گذشته در حال طي وضعيت سخت و پوست‎اندازي است، ادامه داد: از آنجايي که راه‌سازي ما اصول و چارچوبي داشته، به نظر مي‎رسد که در مقطع کنوني با رويکردهاي ديگر بايد به ايمني راه‎ها پرداخته شود.

مديرکل دفتر ايمني و حريم سازمان راهداري اظهار کرد: مهم، پذيرش مقطع کنوني و هماهنگي با الزامات و مطالبات اين مقطع است زيرا که مشابه اين وضعيت را چند سال اخير نداشته‎ايم.

قرباني خاطرنشان کرد: واقعيت اين است که انسان به خاطر انسان بودنش و محدوديت‎هاي تجزيه و تحليل ذهني و مشکلات حواس پرتي، نخستين دليل در حوادث رانندگي محسوب مي‎شود.

وي ادامه داد: مدل‎سازي ذهني انسان در سبقت‎ها، دوربرگردان‎ها و موارد ديگر مبني بر اينکه من مي‎توانم، باعث عدم اعتماد او به علائم و تصادف شديد و وحشتناک مي‎شود.

وي تصريح کرد: واقعيت موجود در کشورهاي پيشرفته دنيا اين است که با افزايش وسايل نقليه، تعداد تلفات جاده‎اي آنها کمتر شده اما شرايط کشور ما با آنها متفاوت است.

مديرکل دفتر ايمني و حريم سازمان راهداري، هماهنگي با افزايش تعداد وسايل نقليه را در کاهش تصادفات جاده‎اي مهم دانست و گفت: هر چقدر با الزام تعداد خودروها هماهنگي و تناسب بيشتر داشته باشيم، تعداد کشته‎هاي جاده‎اي کمتر خواهد بود.

اين مسئول، تأثير آموزش، قوانين، خودرو، پليس و سيستم مديريتي را نيز، در ايمني راه‎ها و کاهش تصادفات بسيار مهم خواند و اظهار داشت: آنچه مهم است و دنيا به آن رسيده، تأثير عوامل ديگر در کنار علت تامه در تصادفات جاده‎اي است که زنجيره ترکيب اين عوامل را براي تصادف مناسب مي‎کند.

مديرکل دفتر ايمني و حريم سازمان راهداري گفت: کشورهاي پيشرفته دنيا به دنبال شناسايي اين عوامل و کاهش آنها هستند زيرا که در ايمني موثر است و با کاهش يکي از آنها، تصادف اتفاق نمي‎افتد.

قرباني با تأکيد بر نقش مهم انسان، راه و خودرو در ايمني، افزود: ارتباط دو سويه آنها و به عبارتي ارتباط خوب راه با انسان و وسيله نقليه بسيار مهم است که بايد شناسايي و در طراحي‎ها، رعايت شود.

به گفته وي، عدم ديد يا امکان تشخيص وضعيت مناسب راه و مواجه با وضعيت غيرمنتظره و پيش‎بيني نشده از بزرگ‌ترين مخاطرات جاده‎ها است که مصداق آن در نقاطي از راه‎هاي ما به ويژه راه‎هاي فرعي و در هنگام شب وجود دارد.

قرباني اضافه کرد: به اشتباه افتادن راننده توسط وضعيت طرح هندسي يا علائم و تجهيزات، وضعيت نامناسب رويه راه و طرح هندسي به ويژه در تقاطع‎ها و بريدگي‎ها، وضعيت نامناسب شانه راه، موانع و خطرات تشديدکننده صدمات در صورت خروج خودرو از حاشيه راه و عدم تامين نيازهاي عبور عابران پياده از ديگر مخاطرات جاده‎اي به شمار مي‌رود.

مديرکل دفتر ايمني و حريم سازمان راهداري توضيح داد: دنيا به اين نتيجه رسيده است که نزديک به نيمي از تصادفات جاده‎اي سروکارشان به حاشيه جاده کشيده مي‎شوند و اعلام مي‎کنند که حاشيه جاده بايد ايمن باشد.

قرباني ادامه داد: جلد اول آيين‌نامه ايمني راه‎هاي ايران که اصلاح و ابلاغ شده، مترقيانه است و اين موارد در آن ديده شده که لازم است مطالعه شود.

وي با بيان اينکه راه خود معرف، بخشنده و ايمن، حقوق اوليه همه استفاده‌کنندگان از راه‎ها را تامين مي‎کند، گفت: اين موارد از اصول پذيرفته شده جهاني است که مي‎توان تنها با جابه جايي يا تعويض و حذف تابلوها و علائم موجود در راه‎ها، آنها را به وجود آورد.

مديرکل دفتر ايمني و حريم سازمان راهداري بيان کرد: اگر نخواهيم جهاني فکر کنيم بايد مبنا را دست کم براي خانواده خود به عنوان استفاده‌کننده از راه گذاشت تا سختي کار جبران شود.

قرباني، وضعيت راهداران را به هنگام ايمن‌سازي راه‎ها مانند وضعيت رزمندگان در کنار و ميدان مين توصيف کرد و گفت: کار راهداران يک نوع مجاهدت است که نبايد گذاشت مشکلات مالي و مادي اجر مجاهدت‎هاي ما را سست کند بلکه با هنر مديريت مديران مي‌توان آن را حفظ کرد.

وي با بيان اينکه خداوند ناظر بر کار ماست و اجر خود را در نظر مي‎گيرد، ادامه داد: با نگاه ايمن‌سازي راه‎ها است که مي‎توان به جلو، حرکت و از حقوق حقه خود در محاکم قضايي دفاع کرد.

مديرکل راه و شهرسازي گلستان نيز در پايان از مديران ستادي و شهرستاني خواست که با ظرافت نگاه و دقت نظر و حداقل داشته‎ها، افزايش ايمني جاده‎ها را فراهم کنند.

علي‎بخش رستمي افزود: براي ما ممکن است جاده‎ها تکراري شده باشند و اشکالات آن عادي به نظر برسد و به چشم نيايد اما طي بازديدهاي ميداني از راه‎ها و با نگاه بهره‎بردار و مردم، مي‎توان ايمني آنها را بيش از پيش فراهم کرد.

به گفته وي، اگر چه به دليل نداشتن منابع مالي مورد نياز امکان انعقاد قرارداد با مشاوران ممکن نباشد اما تبديل اين نشست‎ها به بازديدها و نگاه مردمي و بهره‎بردار به نواقص موجود ايمني در راه‎ها و با جابه جايي و به کارگيري مناسب علائم، ايمني راه‎ها را ارتقا داد.

رستمي اين نشست‎ها را فرصتي براي بهره‎مندي از دانش تئوري، عملي و اجرايي ارزشمند متخصصان امر بيان کرد.

مديرکل دفتر ايمني و حريم سازمان راهداري در سفر يک روزه خود به گلستان از چند محور استان نيز بازديد کرد.