آدرس کانال تلگرام موسسه @iihsep

  •  » مطالب علمي
  •  » ارگونومي
  • تکنولوژي ASCT در ساخت صندلي ارگونوميک خودرو

    بسياري از رانندگان همواره با صندلي هاي خودروي خود دچار مشکل هستند. چند سالي است که توليد کنندگان خودرو در صدد بر آمده اند که در طراحي صندلي خودروهاي خود توجه بيشتري به ترکيب بدن داشته باشند و بدين ترتيب تا حدودي توانسته اند بر اين مشکل غلبه کنند.

    تکنولوژي ASCT که از پيشرفته ترين تکنولوژي هاي ارائه شده در زمينه ساخت صندلي خودرو مي باشد مخفف کلمات تکنولوژي کنترل سطح خودرو است. تکنولوژي ASCT اين امکان را به صندلي مي دهد که همانند قالبي بدن شما را احاطه کند و در حقيقت در نقاطي از بدن شما ارتباط و اتصال ايجاد کند که توسط صندلي هاي معمولي غير قابل دسترسي مي باشد.چنين تکنولوژي در ابتدا از دستگاهي که براي کمک به صدمه ديدگان ناشي از سوختگي طراحي شده بود اقتباس گرديد.

    ASCT تشکيل شده است از يک سري سلول هاي پلي اورتان که توسط يک پمپ که با يک ميکرو پردازنده کنترل مي شود، باد مي شود و بر روي هر نوع صندلي خودرو قابل نصب مي باشد. وجود شيرهاي (سوپاپ هاي) مخصوص در سيستم فشار وارده به سلول ها را بر اساس يک نقشه فشار الکترونيکي تنظيم مي کند و اين نقشه فشار ارتباط مستقيم با نحوه نشستن و قرار گرفتن شخص بر روي صندلي دارد.

    ورقه اي که اين سلول ها در آن قرار دارد تقريبا تمامي سطح صندلي خودرو را مي پوشاند ولي نصب اين صفحه آن را در فضايي بين بخش اسفنجي صندلي و روکش آن قرار مي دهد. در آغاز کليه سلول ها بيش از اندازه باد شده منتهي براي کسب بهترين حالت به تدريج فشار باد درون خود را کاهش مي دهد. وظيفه پردازنده کنترل باد درون هر يک از سلول ها براي کسب حداکثر راحتي مي باشد. در اين سيستم با جابجا شدن و تکان خوردن راننده صندلي نيز با او حرکت مي کند.

    براي آزمايش چگونگي عملکرد اين سيستم در شرايط مختلف در جاده هاي گوناگون يکي از آنها بر روي صندلي اتومبيل روور 800 نصب گرديد. در ابتدا احساس عجيبي به راننده دست مي داد چرا که ابتدا صندلي باد مي کرد و تبديل به جسم سفتي مي شد و سپس به طور آهسته به حالت قبلي خود تبديل مي شد.

    تأثير عملکرد سيستم در عبور از جاده هاي ناهموار و پيچ ها بسيار قابل توجه بود چون به طور دائم بخش هايي از صندلي با متورم شدن و جمع شدن، حداکثر راحتي را براي راننده به وجود مي آوردند. به اعتقاد طراح اين سيستم، ASCT يک تکنولوژي بسيار بزرگ و با ارزش بوده و پتانسيل و قابليت تکثير شدن هر چه بيشتر را در آينده بسيار نزديک دارا است و از اين لحاظ مي توان آنرا با بالشتک هاي ايمني مخصوص تصادف مقايسه کرد که از ابتداي ظهور آنها تاکنون دچار تغييرات عمده اي شده اند و يکي از آخرين آنها کنترل ميزان متورم شدن اين بالشتک ها مي باشد.

    هر فردي که بر روي صندلي قرار مي گيرد بسته به وزن و نحوه قرار گرفتن نقشه فشار الکترونيکي خاص خود را دارا مي باشد. لذا همين امر تفاوت يک انسان معمولي و يک کودک را مشخص مي کند.

    از ديگر موارد اصلاحي که مي توان براي اين سيستم پيش بيني کرد در نظر گرفتن برنامه بيدار باش WAKE UP PROGRAM براي هنگامي است که سيستم تشخيص مي دهد راننده مدت زمان نسبتا طولاني در حال رانندگي بوده است.

    براي صندلي هاي اسپرت مي توان مدل خاصي از اين سيستم را طراحي کرد که راننده بتواند اقدام به پيمودن مسافت طولاني با سرعت زياد بکند و حتي در هنگام پياده شدن از خودرو بعد از مدت زمان طولاني بخش وسطي صندلي متورم شده و امکان پياده شدن راحت راننده را فراهم مي کند.

    از ديگر جنبه هايي که مي توان در آينده براي اين تکنولوژي در نظر گرفت افزودن قابليت ماساژ دادن تحت نام WOW CYCLE که مي تواند بخش هاي مختلفي از بدن راننده را در حين رانندگي ماساژ بدهد و اين امر مي تواند خستگي ناشي از انجام يک رانندگي طولاني را تا حدودي کاهش دهد.
    تکنولوژي ASCT مي تواند تأثيرات اساسي در طراحي خودرو داشته باشد.آقاي Mc Cord Vian براي سيستم فنر بندي مورد نياز در صندلي هاي خودرو از نوعي مواد نايلوني به صورت شبکه استفاده کرده و ديگر نيازي به استفاده از مواد اسفنجي قطور نمي باشد و مي توان ضخامت پشتي صندلي ها را تا 50 ميليمتر کاهش داد که چنين کاهشي مي تواند کمک چشمگيري به طراح در طراحي خودرو بنمايد.

    نخستين باري که ASCT به معرض ديد گذاشته شد، در نمايشگاه خودروي آمستردام هلند بود که بر روي يک کاديلاک سويل نصب شده بود و بلافاصله نيز فروش آن آغاز شد. اما آقاي برت Burt مطمئن است که مي توان به زودي هزينه ساخت اين تکنولوژي را به قدري پايين آورد که قابل نصب بر روي همه نوع خودرويي باشد. در حال حاضر براي نيل به چنين هدفي يک نمونه اوليه ساخته شده است. پيش بيني مي شود با عموميت يافتن مصرف چنين تکنولوژي ديگر نيازي به استفاده از مکانيزم هاي حافظه صندلي وجود نداشته باشد و وجود WOW CYCLE که همان ماساژ دادن راننده است لذت زيادي را به همراه خواهد داشت.

    منبع: http://iran204.blogfa.com/post-9.aspx

    تهيه شده در: http://www.newdesign.ir/search.asp?id=320&rnd=8801