تحليلي بر مشكلات ارگونوميكي كتابداران در كار با رايانه
امروزه پيشرفت رايانه ها،تجهيزات الكترونيك و ارتباطات،فن آوري هاي اطلاعاتي را در تمام جنبه هايزندگي بشر وارد كرده و پيدايش اين فن آوري ها تحولات عظيمي در عرصه هايمختلف زندگي به وجود آورده است. جوامع صنعتي در برخورد با اين تحولاتمانند هر پديده ءديگر ي به دستاوردهاي شگرفي در همه جنبه هاي مختلف زندگيدست يافته وبا وجود گذشت كمتر از چهار دهه،اين فن آوري ها بخشي از بديهيترين ابزارهاي زندگي آنان را تشكيل داده است.كتابخانه هاي اين كشورها ، بهعنوان عنصري زنده و پويا در رشد و توسعه جامعه ،از اين قاعده مستثني نبودهو همگام با جوامع رشد يافته اند.به گونه اي كه در اين كشورها وجودكتابخانه هايي بدون استفاده از تجهيزات و شبكه هاي رايانه اي ، بسيارتاكيد شده است . يكي از اركان اصلي اين برنامه ريزي ،كتابداران به عنوانعامل تصميم گيرنده در تهيه ء نظام هاي فن آوري هستند و به عنوان نخستينكساني كه در كتابخانه ها بطور مستقيم با اين فن آوري ها در ارتباط بوده وبايد خدمات مناسبي را به مراجعه كنندگان ارائه دهند ، تحولات چشمگيري دروضعيت شغلي آنان پديد آمده و پيامدهاي گوناگوني را براي آنان به همراهداشته است.(6 ) و توجه به آسايش و سلامتي نيروي انساني كتابخانه ها باعثافزايش كارايي و بهره وري ميشود. تقريبا 30 تا 50 درصد از شاغلان باخطر ات جاني شغلي قابل توجهي روبه رو هستند (7)كار و انسان دو جزءاصلي وتفكيك ناپذير هستي است كه بايد به گونه اي متناسب با يكديگر برنامه ريزيشوند. نبود همخواني و تناسب ميان توانمندي ها ي انسان و نوع كاري كه اوانجام ميدهد يا مسئوليتي كه بر عهده وي نهاده ميشود سبب بروز مسايل ومشكلات بسياري ميشود كه از آن جمله ميتوان به رخداد حوادث و بيماريهايناشي از كار و پايين بودن بهره وري نيروي كار اشاره كرد(7). انواعآسيبهاي جسماني ناشي از كار با كامپيوتر به ترتيب فراواني در كتابدارانعبارتند از:چشم ها 74%،كمر 8/70%،گردن 7/68%… و بالاخره ران ها 1/27%ميباشد. درصد كتابداران آسيب ديده به تفكيك نوع كاري كه انجام مي دهند بهترتيب عبارتند از:خدمات فني3/38%،اطلاع رساني1/21%،امانت2/1%،تهيه و سفارش 7/11%نشريات 3/2%و نمايه سازي 6/1%. 2 بيشترين درصد كتابداران آسيب ديده در بين افرادي مشاهده گرديد كه روزانه بيش از 3ساعت با كامپيوتر كار ميكردند. عواملي كه با ميزان آسيب ديدگي رابطه معني داري داشتند عبارت بودند از:جنسيت ،سن،ميزان تحصيلات،سابقه خدمت (1).
ارگونومي و رايانه آسيبهايبه وجود آمده با عوامل بسيارمانند شرايط فيزيكي محيط كار ونوع كاري كهانجام مي دهند ، مدت زمان كار ،خصوصيات جسماني افراد ارتباطدارد.(1)بسياري از مشكلات بهداشتي و بيماريهاي ناشي از كار در اثر وجودمحيط كار نامناسب و عدم انطباق با استانداردها ميباشد. براي پيشگيري وكنترل آسيبهاي جسماني ناشي از شرايط محيط كار ارگونومي مطرح مي گردد. علمارگونومي چنين تعريف شده است :ارگونومي عبارت است از تطابق علمي كار ومحيط كار با مشخصات فيزيكي و رواني انساني . بنابراين ارگونوميست برايمثال مي تواند اندازه هاي فيزيكي بدن افراد و تواناييهاي جسماني آنان رااندازه گيري و كار و محيط كار را براساس نتايج حاصله چنان طراحي كند كه با مشخصات فيزيكي تعداد بيشتري از افراد تطابق داشته باشد.(3) كاربردارگونومي در طراحي فرآيندها و سيستم ها ، تاثير شايا ن توجهي بر افزايشكارايي، كاهش هزينه هاي درماني ، ا فزايش رضايت شغلي و افزايش بهره وري درمحيط كار مي شود.(7) ورود كامپيوتر باعث تغييراتي در مشاغل مختلف ازجمله كتابداري شده است ، سرعت كار افزايش يافته و عملكردها و بهره وري هاتغيير كرده اند. بر اساس مطالعه اي كهLaubi و همكارانش در سال 1981 برروي مفاصل و عضلات ، ستون فقرات ،گردن ، شانه و بازو انجام داده اند بهاين نتيجه رسيده اند كه در مراكزي كه از كامپيوتر جهت ورود اطلاعاتاستفاده ميشود و افراد ساعات زيادي با اين وسيله كار مي كنند ، عوارضبيشتري نسبت به ساير مشاغل مانند ماشين نويسي مشاهده ميشود(2).
مشكلات عمومي كار بارايانه كاربا رايانه در درازمدت باعث ايجاد مشكلات وسيع و گوناگون جسماني و رواني دركاربران مي شود. بعضي از آثار بيماري ناشي از كار با رايانه جزيي و قابلرفع مي باشند . اما عوامل ديگر موجود در كار با رايانه ،مي توانند دردرازمدت در صورتي كه فرد مدت طولاني به كار خود ادامه دهد ، صدمات جدي بركاربر وارد كند. گاه آثار منفي و بيماري زاي كار با رايانه باعث تشديدصدمات كم اهميت و كوچك قبلي كاربر مي شوند.. در اين جا آن دسته از مشكلات عمومي كا ر با رايانه را شرح مي دهيم.
1-مشكلات بينايي يكياز شايع ترين مشكلاتي كه در اثر كار با رايانه در كاربران گزارش شده استدرد در ناحيه چشم و يا ضعف بينايي است كه به كاهش قدرت بينايي ، خستگي ودرد چشم ،سردرد ، درد در نواحي گردن و كمر منجر ميشود. بدون ترديد كاركردن نادرست و يا نقص در ديدن صفحه نمايشگر در ضعف بينايي و نيز بروز چشمدرد در كابران رايانه موثر است . نسبت بروز عوارض چشمي در بين افرادي كهبه صورت صحيح و با ديد مناسب با اين وسايل كار مي كنند كمتر از كساني استكه از اين وسايل نادرست استغاده ميكنند.
2- مشكلات مفصلي يا درد هاي عضلاني درتعدادي از كشورها در زمينه درد عضلاني ، كه ناشي از تكرار يك عمل به مدتزمان طولاني است گزارشهاي روز افزوني ارسال ميشود اين دردها عبارتند از: التهاب و ورم ، درد در مچ دستها و اغلب در انگشتان دست و بازوها. ايندردهاي عضلاني گريبا نگير افرادي ميشود كه اطلاعات را از طريق صفحه كليدبه سرعت وارد رايا نه مي كنند.
3-صرع ناشي از حساسيت به نور دلايلپزشكي مبين اين ادعا است كه استفاده از صفحات نمايشگر رايانه اي حساسيت بهعارضه “صرع” را وخيم تر ميكند . تقريبا 5 درصد كل جمعيت جهان به صرع مبتلاهستندكه حدود 3 درصد آنها (حدود 15 درصد از جمعيت جهان) به لرزشها ويا تكان خوردن نور به صورت مداوم حساسيت دارند . به عبارتي ، نور باعث بروز حملات صرع در آنها مي شود.
4-حساسيت پوستي گزارشهايبسياري نشان مي دهند كه كاربران رايانه در اثر كار با صفحات نمايشگر دچارخشكي پوست دست و صورت مي شوند. ساختار صفحات نمايشگر رايانه به نحوي استكه در سطح صفحه نمايش دهنده ء آن الكتريسته ساكن جمع مي شود. اين الكتريسته ساكن ممكن است در افرادي كه حساسيت پوستي دارند باعث خشك شدن پوست و صورت و ترك خوردن آن شود.
5- استرس درحال حاضر استرس تنها منتج از مشكلات روحي افراد نيست ، بلكه مي تواند ازمشكلات جسماني از قبيل درد ماهيچه ها و بند انگشتان ،كمر درد ،فشار خونبالا،… ناشي شود.
توصيه هايي براي استفاده كنندگان از رايانه در وهله نخست يكي از مهمترين موضوعات استفاده از رايانه در محيط كار اطمينان از مناسب بودن محيط كار و عملكر د ارگونومي آن است.
1-اجتناب از كار يكنواخت بسيارياز مشاغل (رايانه اي /غير رايانه اي)يكنواخت و بدون آهنگند در چنين مشاغليطراحي شغل بايد به گونه اي صورت پذيرد كه يكنواختي تخفيف يابد. فنوني ازقبيل چرخش شغلي مي تواند در حل اين مشكل موثر واقع شود.
2-زمان كار و استراحت بدونشك بهترين روش در كاهش و يا حذف عوامل منفي و موثر بر سلامتي وايمنيكاربران رايانه محدود كردن زمان كار و ساعات كار با رايانه است. قابليتانعطاف مشاغل رايانه اي در حدي باشد كه كاربر بتواند در ساعات كاري ، غيراز كار با رايانه به كاري ديگر مشغول شود. مدت زمان استراحت براي كارها ي سخت رايانه اي در هر يك ساعت 15 دقيقه و در موارد ساده تر 15 دقيقه در هر 2 ساعت توصيه مي شود.
3-رعايت استاندارد روشنايي سطح روشنايي براي محيط هاي كاري مرتبط با استاندارد و صفحات نمايشگررايانه در حدود300 لوكس(Lux )١ تعيين شده است ، اماچنانچه اين كار در يك محيط اداري انجام گيرد بايد شدت روشنايي آن برابر با 500 لوكس يا بيشترمحاسبه شود. زاويهءمحل نصب لامپ ها يا منابع روشنايي ، به ويژه آنهايي كه داراي صفحه يا حبابپخش كننده ء نور نيستند ، تا نقطه ديد كاربر بايست كمتر از 50 درجه باشد. پنجرهها به عنوان يك منبع روشنايي در محيط كار ، بايد با موقعيت استقرار صفحاتنمايشگر و نيز محل نشستن كاربربه نحوي فاصله داشته باشد كه ايجاد خيرگينكند.
4-اجتناب از درخشندگي درخشندگي اصطلاحي عمومي است كهروشنايي غير طبيعي يك منبع نوري را درمقابل ميزان ديد مشخص توصيف مي كند. در اين حالت نور منبع ، از روشنايي يا تششع صفحه ء نمايشگر بيشتر است و بههمين علت خوانا بودن مطالب روي صفحه ء نمايشگر را كاهش مي دهد يا از بينمي برد ودر نتيجه باعث درد و خستگي چشم مي شود. صفحات نمايشگر بايددرمحل صحيح و مناسبي كه درخشندگي به صورت مستقيم در آن محل وجود داشتهنداشته باشد استقرار يابند.استفاده از فيلتر روي صفحه نمايشگر در جهت كاهشدرخشندگي موثر است. ميز كار بايد طوري انتخاب شود كه كمترين ميزانبازتابش نور در سطح آن ايجاد شود ، مثلا رنگ آن نبايد خيلي روشن باشد ، يااز يك سطح شيشه اي براي پوشش روي ميز استفاده شود.
1-لوكس واحد بين المللي شدت روشنايي
5-قابل تنظيم بودن وسايل وسايلجانبي مانند صندلي و ميز بايد با توجه به تفاوتهاي فردي كاربران از نظرابعاد جسماني قابل تنظيم باشد . كه باعث افزايش بازده كار ميشود صندلي كاربايد از كيفيت مطلوب برخوردار باشد ، به نحوي كه داراي روكش پارچه اي و 5چرخ كاملا قابل تنظيم و تغيير باشد پشتي صندلي بايد قابل تغيير بين عمودبر صندلي و 120 درجه باشد يعني قابل تنظيم بين (120-90)درجه باشد.
6-رعايت فاصله ديد فاصلهديد بايد متناسب با خصوصيات ويژه فرد و در گستره اي باشد كه بتواند از چشمكاربر تاصفحه نمايشگر كماني 20 درجه ايجاد كند وفاصله ديد مناسب براي اكثركارهاي رايانه اي 600-500 ميليمتر توصيه شده است.خط ديد بايد در زاويه 90درجه با صفحه نمايشگر قرار داشته باشد.(5)
پيشنهادات جهت بهبود وضعيت ايستگاههي كامپيوتري در كتابخانه ها پيشنهاد مي شود: -طراحي مناسب محيط كار با توجه به استاندارد هاي موجود -بر پا نمودن كارگاههاي آموزشي در زمينه ارگونومي -آموزش علائم و آسيبهاي جسماني ناشي از كار به كتابداران در جهت شناسايي و درمان آنها
پروژه هاي ساختماني و عمراني به دليل تغييرات زيادي که به طور روزمره و با پيشرفت فيزيکي پروژه در نيروي انساني، ماشين آلات، شرايط و محيط و ماهيت کار قطعا يکي از صنايع با ريسک بالاست. براساس آمارهاي رسمي بيش از 20 درصد حوادث ... بيشتر
سازمان هايي كه تمايل دارند از پتانسيل كاهش هزينه هاي حوادث به عنوان عامل افزايش سود در مجموعه خود استفاده نمايند، مي توانند با استقرار سيستم هاي OHSAS 18001 ، HSE-MS ايزو 14001 و .. بيشتر
رويکرد موسسه در حوزه آموزش فراهم نمودن تسهيلات آموزشي ارزان قيمت براي عموم جامعه با هدف ارتقاي دانش و آگاهي افراد در جهت تامين سلامتي و ايمني نيروي انساني، حفاظت از دارايي ها، منابع طبيعي و ... بيشتر
پورتال HSE
کاريابي و استخدام
دانلودها
پورتال HSE در سال ۱۳۸۷ توسط موسسه و به عنوان بخشي از سايت موسسه راه اندازي شده است. همچنان که انتظار مي رفت پورتال HSE ...بيشتر
قطعا آگاهي يافتن به موقع از فرصت هاي شغلي براي افرادي که هنوز مشغول به کار نشده اند و يا افرادي که به دنبال فرصت هاي شغلي بهتري هستند ...بيشتر
بديهي است دسترسي آسان به منابع علمي، ضمن صرفه جويي در وقت تاثير بسزايي در بهبود كيفي و راندمان كاري علاقمندان به تحقيق و مطالعه، نويسندگان و مترجمان كتاب و مقالات خواهد داشت.